Saturday 30 August 2014

Kemerdekaan Hakiki Yang Mesti Diperjuangkan

Walaupun setelah lebih daripada 50 tahun Malaysia mengecapi kemerdekaan daripada penjajahan British, namun ramai pihak khususnya umat Islam masih tercari-cari erti kemerdekaan yang sebenar. Pencarian tersebut ada asasnya yang sangat kukuh memandangkan disebalik kemerdekaan yang telah dikecapi, hakikat kehidupan sebenar tidak menunjukkan rakyat negara ini merupakan bangsa yang benar-benar merdeka. Kemerdekaan apa yang ingin dirayakan apabila hari demi hari kehidupan rakyat di negara ini semakin jauh daripada kehidupan yang manusiawi. Bermacam-macam masalah yang sedang melanda dan tidak menunjukkan tanda-tanda akan berakhir bahkan semakin lama menjadi semakin bertambah parah.



Golongan muda-mudi misalnya yang menjadi tunjang masa depan negara sedang parah dilanda dengan pelbagai masalah sosial seperti penzinaan, pembuangan bayi, penagihan dadah dan lain-lain lagi. Berdasarkan statistik pendaftaran yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara, dalam tempoh 2006 hingga 2010 daripada 2,481,276 jumlah kelahiran yang didaftarkan, sebanyak 234,647 atau 9 peratus merupakan anak luar nikah (80,979 atau 34.5 peratus adalah ibu kandung yang beragama Islam). Secara puratanya dalam tempoh tersebut seramai 129 anak luar nikah yang didaftarkan dalam sehari. Daripada angka-angka tersebut dapat dibayangkan betapa parahnya amalan penzinaan yang sedang berlaku di negara ‘Merdeka’ ini.

Selain itu, rakyat di bumi yang ‘Merdeka’ ini turut bergelut dengan kepayahan kehidupan yang semakin hari semakin menekan akibat kos hidup yang semakin tinggi dan hutang di sana, hutang di sini. Berbagai-bagai masalah lain seperti peningkatan kadar jenayah, keruntuhan institusi kekeluargaan, kerapuhan semangat kemasyarakatan, pecah amanah, rasuah dan seumpamanya turut mengundang akibat daripada tuntutan hidup yang semakin menekan. Ditambah pula, akibat daripada sistem hidup yang mendorong budaya hidenisme dan materialisme, maka  terbentuklah keinginan yang sangat kuat untuk mengejar keindahan dan kemewahan dunia. Keindahan dan kemewahan dunia dikejar dengan bersungguh-sungguh seolah-olah akan hidup kekal selama-lamanya di dunia ini.  Inilah antara bahana apabila kehidupan manusia dijajah dengan aturan hidup ciptaan manusia sendiri.

Sebenarnya manusia yang Merdeka adalah manusia yang menghambakan dirinya hanya kepada Allah SWT. Seluruh aspek kehidupannya diatur berdasarkan kepada perintah dan larangan yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Ini kerana, itulah tujuan Allah SWT menciptakan manusia di muka bumi ini. Allah SWT menciptakan manusia beserta dengan aturan/sistem hidup yang dapat membimbing manusia agar dapat memperolehi kejayaan dan kebahagiaan yang hakiki di dunia ini, yang paling utama adalah memperolehi kejayaan di akhirat kelak.


Oleh itu, untuk mendapatkan kemerdekaan yang hakiki, kehidupan manusia khususnya umat Islam pada hari ini mesti dibebaskan daripada penjajahan pemikiran dan aturan/sistem hidup ciptaan manusia sendiri. Demokrasi, kapitalis, sosialis, kebebasan, hak asasi manusia dan lain-lain seumpamanya merupakan pemikiran dan aturan/sistem hidup yang sedang menjajah kehidupan umat Islam di seluruh dunia. Allah SWT telah memerintahkan atau mewajibkan umat Islam agar menerapkan segala hukum-hakam dan aturan/sistem hidup dalam mengatur kehidupan manusia. Namun, akibat daripada penjajahan pemikiran dan aturan/sistem hidup ciptaan manusia sendiri, maka, bermacam-macam alasan dan helah diberikan untuk tidak melaksanakan perintah Allah SWT tersebut.

Ketika Rabi’ bin Amir ditanyakan oleh panglima perang Parsi yang bernama Rustum tentang tujuan kedatangan pasukan Islam ke wilayahnya. Dengan lantang Rabi’ menjawab:
Kami datang untuk membebaskan manusia daripada penghambaan terhadap sesama manusia kepada penghambaan kepada Allah Yang Maha Esa, daripada kesempitan dunia kepada keluasan dunia dan akhirat, serta dari kezaliman agama-agama kepada keadilan Islam”.

Maka, umat Islam yang inginkan kemerdekaan yang hakiki mestilah berjuang terlebih dahulu untuk membebaskan segala bentuk pemikiran dan aturan/sistem hidup yang sedang menjajah kehidupan umat Islam ketika ini. Kemudian, berjuang untuk menerapkan segala aturan/sistem hidup yang diturunkan oleh Allah SWT kepada manusia dengan berusaha untuk menegakkan semula Daulah Khilafah ala minhaj nubuwwah.  

Anda Juga Mungkin Meminati :

Wednesday 20 August 2014

Hukuman Bunuh Ke Atas Tawanan Perang ?

Oleh : Unite For Islam 

1. Status hukuman ke atas tawanan perang dijelaskan di dalam Al-Quran surah Muhammad ayat: 4

فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِنْ لِيَبْلُوَ بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ

“Apabila kamu bertemu dengan orang-orang kafir (di medan perang) maka pancunglah batang leher mereka. Sehingga apabila kamu telah mengalahkan mereka maka tawanlah mereka dan sesudah itu kamu boleh membebaskan mereka atau menerima tebusan sampai perang berhenti. Demikianlah, apabila Allah menghendaki niscaya Allah akan membinasakan mereka tetapi Allah hendak menguji sebahagian kamu dengan sebahagian yang lain. Dan orang-orang yang gugur pada jalan Allah, Allah tidak akan menyia-nyiakan amal mereka.

2. Maka dari sini hukuman ke atas tawanan perang yang ditunjukkan Nas adalah Mann (Bebaskan) dan Fida' (Terima Tebusan). Tidak ada hukuman lain selain yang DUA ini.

3. Adapun yang mengatakan boleh membunuh tawanan perang berdasarkan dalil 8:67 sebenarnya pandangan tersebut perlu diteliti. Sebab mereka menggunakan asbab Nuzul ayat itu untuk menarik hukum. Dengan melihat kepada perbezaan pendapat antara Umar RA dan Abu Bakar RA.

4. Asbab Nuzul bukanlah hukum itu sendiri tetapi sebagai keterangan kepada kita untuk memahami peristiwa ayat tersebut diturunkan. Hukum diambil daripada teks Nas bukan asbab Nas. Kaedah Syara’ yang masyhur Al-ibrah biUmumi lafzi la bikhusus sabab, - Pengajaran diambil adalah dari Lafaz umum dan tidak terikat dengan sebab khusus.

5. Lagi pula terdapat kontroversi apabila menggunakan hujah Asbabun Nuzul ayat ini untuk ditarik kesimpulan bahawa tawanan perang boleh dibunuh. Ayat itu dikatakan dalam kitab2 tafsir ulama' menyebelahi Umar RA yang berpendapat membunuh semua tawanan perang. Manakala pendapat Abu Bakar RA yang diambil oleh Rasulullah supaya ditebus tawanan ditolak dan kerana itu Allah menegur Rasulullah.

6. Tetapi Rasulullah SAW tetap tidak membunuh kesemua tawanan perang melainkan hanya dua orang yang dibunuh dan itu akan diterangkan selepas ini. Kontroversinya adalah apabila ayat ini dijadikan sebagai dalil pensyariatan hukuman bunuh tawanan perang tetapi dalam masa yang sama Rasulullah SAW tidak membunuh sedangkan ayat itu telah diturunkan. Mustahil bagi Rasulullah SAW yg maksum untuk mengingkari perintah Allah SWT. Kerana itu kontroversi seperti ini perlu membuatkan kita berfikir juga.

7. Mengatakan dalil 8:67 dan 47:4 terdapat percanggahan hukum dan perlu dikompromi sehingga hukumnya ada 3 (bebas, tebus dan bunuh) juga adanya nasikh mansukh adalah tidak tepat. Surah al-Anfal ayat 67 adalah ‘Itab (teguran) kepada Rasul bukan ayat tentang hukum ke atas tawanan perang.

8. Allah SWT berfirman ;

مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Tidaklah patut bagi seseorang Nabi mempunyai orang-orang tawanan sebelum ia dapat membunuh sebanyak-banyaknya di muka bumi. Kamu menghendaki harta benda dunia (yang tidak kekal), sedang Allah menghendaki (untuk kamu pahala) akhirat. Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

9. Dua Ayat tersebut menyentuh kata  أَثْخَنْتُمُوهُمْ  / يُثْخِنَ.  Asal kata ini adalah dari wazan اثخن yakni melemahkan, mengalahkan, melumpuhkan.

Perhatikan ayat tersebut ; 

a)       حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ – sehingga ia dapat melumpuhkan musuh sebanyak-banyaknya di muka bumi

b)      حَتَّى إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ - Sehingga apabila kamu telah mengalahkan mereka

10. Sebahagian ulama’ membahaskan bahawa Surah Muhammad:4 selain merupakan dalil hukum tawanan perang ia juga terdapat bagaimana metode atau teknik perang. Kaum muslimin diperintahkan untuk memukul batang leher kaum kafir (memancung) sehinggalah kekuatan musuh melemah dan lumpuh.

11. Jadi, mafhum daripada ayat tersebut adalah, jika kekuatan musuh telah lumpuh, tidak mampu lagi kaum kafir untuk melawan kaum muslimin maka ketika itulah dilakukan penawanan. 
12. Bukanlah maksud di dalam sesuatu battle(mu’ariqah) itu dibunuh semuanya musuh namun cukuplah dengan pembunuhan terhadap sebahagian besar musuh sehingga tidak ada ruang lagi utk mereka melawan. Dengan kata lain, tidak ada penawanan sebelum musuh dinyatakan kalah. Inilah yang dimaksudkan dengan tawanan perang.

13. Di dalam perang Badar, surah al-Anfal;67, teguran Allah SWT kepada Nabi SAW dan kaum muslimin adalah kerana terlalu cepat, tergesa-gesa untuk mengambil harta rampasan dan tawanan perang sebelum musuh lumpuh sepenuhnya.   

14. Kita tahu bahawa kaum muslimin melawan dalam lingkungan 900-1000 bala tentera kaum kuffar dan membunuh lebih kurang 70 orang daripada mereka. 73 orang ditawan manakala yang lain melarikan diri. Kerugian dan angka korban kafir Quraish ketika itu hanyalah dalam lingkungan 14-15%. Jadi inilah mengapa Allah SWT menegur Rasulullah SAW yang sepatutnya membunuh lebih banyak tentera kuffar supaya menambahkan lagi ketakutan di dalam diri kaum kuffar terhadap kaum muslimin sebelum mengambil tawanan perang.



15. Firman Allah SWT ; 
تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

“Kamu menghendaki harta benda dunia (yang tidak kekal), sedang Allah menghendaki (untuk kamu pahala) akhirat. Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”  Maka ayat ini adalah penyempurna kepada teguran Allah SWT disebabkan mengambil tawanan sebelum masanya.

16. Pengajaran ini juga dapat dilihat daripada kekalahan kaum muslimin di perang Uhud, kerana adanya kelompok pemanah kaum muslimin yang melanggar arahan Rasulullah SAW supaya tetap bertahan di atas bukit. Disebabkan mereka terburu-buru untuk mengambil harta rampasan sebelum perang tamat dan kaum kuffar benar-benar menyerah kalah.

17. Maka dalil 8:67 langsung tidak menyentuh soal hukum tawanan perang, sehingga apabila tawanan telah dilakukan maka dalil yang dirujuk terhadap tawanan perang adalah surah Muhammad:4.

18. Kini timbul pula masalah nasikh mansukh. Surah Muhammad atau digelar juga surah Al-Qitaal turun semasa Rasulullah SAW sampai di Madinah. Surah al-anfaal ayat 67 itu turun selepas perang badar tamat. Kami telah jelaskan sebelum ini (lihat point ke-6 diatas) bahawa Rasulullah SAW tidak menghukum mati sebilangan besar tawanan perang tersebut.

19. Sekiranya benar terdapat nasikh mansukh sudah tentu kesemua tawanan perang yang ditawan dibunuh kerana mengikuti hukum yang baru dan meninggalkan hukum yang lama. Hadis Nabi Saw ini menguatkan lagi bahawa Rasulullah SAW tidak membunuh tawanan perang badar ; 

لو كان المطعم بن عدي حيا ثم كلمني في هؤلاء النتنى لتركتهم له

Jika seandainya Muth’im ibn ‘Adi masih hidup, kemudian dia berbicara kepadaku tentang mereka (tawanan perang), maka aku akan bebaskan mereka kerana dia.(HR Muslim)

Dan hadis ini ; 

كان ناس من الأسرى يوم بدر لم يكن لهم فداء فجعل رسول الله صلى الله عليه وسلم فداءهم أن يعلموا أولاد الأنصار الكتابة

Ada diantara tawanan Perang pada hari Badr tidak memiliki tebusan. Maka Rasulullah SAW menjadikan tebusan mereka adalah mengajarkan anak-anak kaum Anshar menulis. (HR Ahmad)



20. Sedangkan apa yang kita dengar bahawa Rasulullah SAW membunuh Utbah bin Muth’im dan Nadhir bin Harits selepas perang badar bukanlah hujah mengenai hukum tawanan perang. Ada ulama’ menjelaskan itu adalah hukum khusus terhadap orang-orang tertentu di dalam perang.

21. Bahkan hukuman bunuh tersebut tidak dilakukan di dalam semua siri peperangan. Hukuman itu adalah terhadap orang-orang WANTED di dalam Islam. Dan ketua negara melihat akan ada ancaman yang lebih besar jika tidak dibunuh orang seperti ini.

22. Utbah bin Muth’im, Nadhir bin Harits, abu Izzah, yang dibunuh mempunyai sebab tersendiri. Jika kita mengkaji Sirah ada beberapa diantara mereka yang murtad kemudian menjadi musuh kepada Islam seperti Ibn Khathal. Dan Rasulullah SAW sebagai ketua negara semasa itu telah menetapkan mereka sebagai orang-orang yang dikehendaki dan halal darahnya. Ikrimah Bin Abu Jahal sebelum masuk Islam turut berada dalam senarai WANTED namun Rasulullah memberi jaminan keamanan kepadanya.

23. Hukum khusus terhadap “Wanted” tidak boleh digunakan sebagai hujah telah adanya alternatif lain untuk menghukum bunuh tawanan perang. Membebaskan tawanan atau mengambil tebusan adalah hukum yang muktamad berdasarkan dalil yang sarih. Sedangkan membunuh orang-orang tertentu itu terserah kepada Ketua Negara kerana dialah yang layak untuk menjatuhkan hukuman dengan pertimbangannya yang sesuai dengan syara’.



24. Kesimpulan dari pembahasan ini adalah, dalil 8:67 dan 47:4 sebenarnya tidak bercanggah. Dan tidak adanya nasikh mansukh terhadap 2 ayat tersebut. Dan tidak boleh menjadikan hukuman TERTENTU terhadap tawanan perang adalah hukum tawanan perang itu sendiri.

25. Seandainya kaum muslimin berjaya mengalahkan Amerika kelak, dan Obama, John Kerry serta yang lain-lain konconya yang merupakan perletak dasar Amerika dalam memusuhi Islam dengan kejahatan dan kekejaman mereka ini ditawan, maka mereka inilah yang layak untuk dibunuh. Tetapi kalau setakat namanya Robert, David, Mutu atau Ah-Cong yang hanya berpangkat prebet, mereka ini dihukum berdasarkan hukum tawanan perang yang telah dinyatakan (Faimma Mannan Ba’du waimma Fida’).


Wallahu A’lam

Saturday 16 August 2014

Krisis Selangor : Mesyuarat Jawatankuasa Pusat PAS

Keputusan mesyuarat Jawatankuasa Pusat PAS yang diadakan hari ahad ini (17hb Ogos) bakal menjawab halatuju PAS dalam politik Malaysia. Walaupun isu pertukaran Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar (MB) Selangor pada asalnya merupakan isu dalaman yang telah memberikan sedikit kesan negatif kepada Parti PKR. Namun kini, isu pertukaran MB Selangor telah memberikan impak yang sangat besar kepada halatuju parti PAS setelah Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Hj Hadi Awang dan Mursidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat menyatakan secara terbuka sokongan mereka agar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kekal sebagai MB Selangor.


Akibatnya, kini PAS sedang berhadapan dengan dua cabaran besar iaitu risiko perpecahan dalam PAS sendiri dan juga risiko perpecahan dengan Pakatan Rakyat. Dapatkah PAS menyelesaikan kedua-dua cabaran tersebut ? Ianya bergantung dengan hasil keputusan mesyuarat Jawatankuasa Pusat PAS ahad ini.  Bagaimana mesyuarat Jawatankuasa Pusat PAS akan membuat pertimbangan untuk menyelesaikan cabaran yang sedang mereka hadapi? -  Menurut pemerhatian penulis ianya bergantung kepada tiga perkara penting:

i.    Kepentingan

Kepentingan yang sudah pasti akan dipertimbangkan adalah - Keputusan yang bagaimana akan memberikan kebaikan kepada Parti PAS. Adakah kekal bersama Pakatan Rakyat atau membuat keputusan keluar dari Pakatan Rakyat akan memberikan kebaikan kebaikan kepada PAS dalam konteks perjuangan politik mereka di Malaysia?

Jika PAS memilih untuk keluar daripada Pakatan Rakyat, apakah kebaikan yang mereka perolehi? - Membentuk Kerajaan Campuran bersama UMNO ? - Tidak mungkin. Ini kerana Datuk Seri Dr Wan Azizah telah mendapat 30 sokongan anggota DUN daripada 56 kerusi DUN yang ada di Selangor. Sokongan 30 anggota DUN tersebut termasuklah dua anggota DUN daripada PAS sendiri. Apa yang paling penting adalah bergabung atau bekerjasama dengan UMNO merupakan PAS satu ‘Dosa Besar’ bagi kebanyakkan pemimpin dan anggota PAS sendiri. Ini kerana PAS telah mempunyai sejarah hitam yang sangat banyak dengan UMNO dan juga kebanyakkan ahli-ahli PAS mempunyai doktrin yang tersendiri terhadap UMNO.


Berdasarkan situasi politik semasa di Malaysia, tidak ada political mileage yang significant yang akan diperolehi  oleh PAS jika keluar daripada Pakatan Rakyat. Keluar daripada Pakatan Rakyat bermakna PAS memilih untuk kekal menjadi sebagai Pembangkang di Malaysia dan terpaksa membuang cita-cita untuk menawan Putrajaya. Hakikat yang tidak akan dapat diterima oleh kebanyakkan ahli-ahli PAS khususnya oleh golongan Professional.

ii.    Mempertahankan atau Kompromi dengan Prinsip Perjuangan

Didalam politik Islam terdapat perbezaan yang jelas diantara Pentadbiran dan Pemerintahan. Pengetua Sekolah, Ketua Jabatan, Pengarah Syarikat, CEO, COO dalam seumpamanya adalah jawatan dalam Pentadbiran bukan Pemerintahan. Perdana Menteri, Menteri Besar dan Ketua Menteri merupakan Jawatan dalam Pemerintahan bukan Pentadbiran. Dalam Islam, WANITA dibenarkan untuk memegang jawatan dalam Pentadbiran tetapi tidak dibenarkan dalam Pemerintahan. Hukum tersebut sangat jelas sudah tentu sangat difahami oleh para Ulamak dan Ilmuan yang ada dalam Parti PAS. Bahkan, Ulamak dan Ilmuan Islam yang tidak sehaluan dengan PAS juga memahami hukum tersebut.

Oleh itu, PAS sudah tentu tidak ingin dilihat sebagai parti yang sanggup menggadaikan prinsip Islam semata-mata untuk kepentingan politik Pakatan Rakyat. Jika PAS sanggup menerima WANITA sebagai Menteri Besar, maka rasa hormat umat Islam terhadap PAS sebagai Parti Islam tentunya akan semakin berkurangan.  Seteru politik PAS tentu sahaja akan menggunakan isu tersebut untuk mendiskreditkan kredibiliti PAS sebagai Parti Islam. PAS tentu sekali tidak ingin perkara sedemikian berlaku kerana PAS membawa identiti sebagai Parti Politik Islam.

Namun, harus diingat juga bahawa tidak semua pemimpin PAS yang berpendirian WANITA tidak boleh memegang jawatan Pemerintahan. Suara dan pengaruh mereka juga sangat kuat dalam PAS. Mereka juga turut berpendirian kenapa PAS perlu diheret begitu jauh sekali didalam kemelut MB Selangor sedangkan ianya adalah masalah dalaman PKR dengan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Menurut mereka PAS tidak seharusnya di pergunakan oleh sorang individu yang bernama Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai benteng sehinggakan PAS merosakkan agenda perjuangannya yang lebih besar.


iii.    Kepercayaan

Berdasarkan sejarah pertembungan dan persahabatan yang pernah dilalui oleh PAS dengan UMNO sangat sukar untuk kebanyakkan ahli dan pemimpin PAS kali ini untuk menerima UMNO sebagai rakan seperjuangan. PAS tidak sudah tidak mempunyai kepercayaan terhadap UMNO, begitu juga UMNO pada hakikatnya. Jika ada sekalipun usaha kearah itu, sikap kecurigaan yang terlalu menebal diantara kedua-dua parti  sentiasa membelenggu usaha tersebut.

Manakala kepercayaan sesama parti dalam Pakatan Rakyat masih utuh walaupun retak sedikit akibat daripada beberapa perbincangan sulit yang didedahkan kepada umum. Keretakan tersebut tidak cukup kuat untuk memecahkan asas kepercayaan yang telah dibina dalam Pakatan Rakyat. Namun jika PAS mengambil keputusan untuk keluar dari Pakatan Rakyat, maka ianya merupakan satu gegaran yang akan meruntuhkan segala kepercayaan yang dibina dalam tahaluf siyasi PAS bersama DAP dan PKR. Jika itu berlaku PAS bukan sahaja tidak akan dipercayai lagi oleh DAP dan PKR malah juga akan turut hilang kepercayaan daripada ahli-ahlinya sendiri khsusnya  ahli-ahli PAS daripada golongan Professional.

Kesimpulan

Berdasarkan perjuangan PAS dalam konteks demokrasi di Malaysia, PAS akan memilih untuk kekal bersama Pakatan Rakyat. Namun, PAS akan tetap bertegas untuk tidak menerima WANITA sebagai Menteri Besar Selangor. Maka sebab itulah PAS perlu memberikan sedikit ‘gertakan’ kepada Pakatan Rakyat khususnya PKR-Anwar Ibrahim agar tidak memandang rendah kepentingan PAS dalam Pakatan Rakyat. Masa yang begitu lama diambil untuk PAS menyatakan pendirian mengenai pertukaran Menteri Besar Selangor telah membuka ruang timbulnya bermacam-macam spekulasi mengenai halatuju PAS dalam Pakatan Rakyat yang ternyata telah membuatkan  PKR-Anwar Ibrahim tidak dapat tidur malam.

Oleh itu, PKR- Anwar Ibrahim harus memandang berat pendirian PAS yang tidak bersetuju dengan pelantikan Datuk Seri Dr Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Penulis menjangkakan PKR- Anwar Ibrahim akan tunduk kepada pendirian PAS dengan melantik calon lain -Lelaki- sebagai Menteri Besar Selangor.

Ini kerana Datuk Seri Anwar Ibrahim pula sudah tentu tidak ingin sama sekali berlaku perpecahan dalam Pakatan Rakyat, kerana jika Pakatan Rakyat berpecah maka bererti berakhirlah perjuangan Reformasi yang diperjuangkan beliau selama ini dan cita-citanya untuk duduk di kerusi Perdana Menteri Malaysia akan berkubur. Perjuangan Reformasi sesuatu yang terlalu mahal untuk digadaikan berbanding berkeras untuk melantik isteri beliau sebagai Menteri Besar Selangor.